Muzeum Dyplomacji i Uchodźstwa Polskiego na ogólnopolskiej konferencji naukowej Stowarzyszenia Muzeów Uczelnianych w Lublinie „Obiekty wiedzy. Uczelniane zbiory muzealne jako narzędzia edukacyjne”
Za nami ogólnopolska konferencja naukowa „Obiekty wiedzy. Uczelniane zbiory muzealne jako narzędzia edukacyjne” organizowana przez Stowarzyszenie Muzeów Uczelnianych (23 – 25 października 2024 r.). W tym roku gospodarzami tego wydarzenia była Politechnika Lubelska, Uniwersytet Lubelski im. Marii Curie-Skłodowskiej oraz Katolicki Uniwersytet Lubelski.
To były niezwykle intensywne trzy dni! 18 godzin obrad, ponad 50 wystąpień, sesja posterowa, rozmowy, dyskusje, wymiana doświadczeń.
Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli kilkudziesięciu muzeów uczelnianych z całej Polski. Pierwszego dnia gościliśmy na Politechnice Lubelskiej, a dokładnie we Wschodnim Innowacyjnym Centrum Architektury. Panel zatytułowany Inkluzywne Uczelnie. Narzędzie do budowania relacji i społeczności, nawiązywał do zeszłorocznej konferencji, która odbywała się w Bydgoszczy (przypomnijmy, że jej współorganizatorem było Muzeum Dyplomacji i Uchodźstwa Polskiego). Prelegenci mówili m.in. o budowaniu świadomości akademickiej poprzez kolekcje, o eksponatach interaktywnych, cyfryzacji oraz o włączaniu społeczności lokalnej w tworzenie oferty muzeów. Zaprezentowały się również nowe jednostki. W ostatnim roku przybyło w Polsce dziewięć nowych muzeów uczelnianych! Zwiedziliśmy również arcyciekawe Muzeum Politechniki Lubelskiej. Pierwszy dzień konferencji zamykał poruszający występ Szymacha Kellera i Przyjaciół, czyli koncert dawnej muzyki żydowskiej oraz chasydzkiej.
Kolejny dzień spędziliśmy w ECOTECH-COMPLEX Centrum Analityczno-Programowym dla Zaawansowanych Technologii Przyjaznych Środowisku UMCS w Lublinie. Rozpoczęliśmy od wizyty w Muzeum Zoologicznym UMCS. Imponujące zbiory jednostki wprawiły w osłupienie nie tylko miłośników zwierząt, ale też uczonych i znawców tematu. Panel Muzea Uczelniane – centra edukacji przybliżył wybrane działania edukacyjne podejmowane przez muzea funkcjonujące w strukturach szkół wyższych.
Z kolei panel Rola dydaktyczna kolekcji uczelnianych i muzeów w strukturach uczelni poświęcony był rozważaniom nad funkcją muzealiów w świecie akademickim. Swoje wystąpienie miała przedstawicielka naszego muzeum – dr Aleksandra Sara Jankowska, która wygłosiła referat pt. Wojna światów – między dydaktyzacją narracji a dowolnością interpretacji. Mowa była o kształtowaniu się koncepcji związanych z przypisaniem muzeom funkcji społecznych oraz ruchu antyedukacyjnym i narodzinach kontr teorii.
Na koniec drugiego dnia konferencji jej uczestników czekała nie lada niespodzianka – występ Amatorskiego Teatru Towarzyskiego oraz Grupy Teatralnej Pracowników Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Inicjatywa godna naśladowania.
Program piątkowy otwierało zwiedzanie wystawy zbiorów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego prezentowanych w Wieży Trynitarskiej. Chociaż Lublin spowijała gęsta mgła, widok na panoramę miasta z wieży widokowej zapierał dech w piersiach. Ostatni dzień konferencji to sesja posterowa. Plakaty przygotowane przez poszczególne jednostki zaprezentowano w Centrum Transferu Wiedzy KUL.
Trzydniowa konferencja „Obiekty wiedzy. Uczelniane zbiory muzealne jako narzędzia edukacyjne” pokazała siłę i ambicje muzeów uczelnianych. Spotkanie w tak szerokim gronie umożliwiło wymianę doświadczeń. Poruszono wiele ważnych problemów. Dziś muzea uczelniane stoją przed wieloma dylematami: inkluzywność, czy ekskluzywność, odwaga badacza, czy odpowiedzialność kustosza, zarządzanie kulturą, czy jej autonomia, dydaktyka, czy bezpieczeństwo obiektów, edukacja, czy estetyzacja. Jaka będzie odpowiedź na te pytania, od nas i naszych zwiedzających zależy!
oprac. dr Aleksandra Sara Jankowska